Bobin Arızası Bobin arızası, araçlarda sıkça karşılaşılan bir problemdir. Bu arızanın meydana gelmesi, motorun çalışmasını doğrudan etkileyerek beklenmedik yerlerde yolda kalma riskini beraberinde getirir. Bobin, günümüzde kullanılan tüm araçların ateşleme sisteminin önemli bir elemanıdır. Motosikletler de dahil olmak üzere her araçta bulunan bu bobin, aldığı 12 voltluk enerjiyi daha yüksek değerlere çıkararak bujilerin kıvılcım oluşturmasını sağlar. Bu nedenle, bobin arızasında bir ya da birkaç buji işlevini yerine getiremez ve aracın çalışması imkânsız hale gelir. Bobin arızası durumunda genellikle bujilerin tümü çalışmaz. Bu nedenle aracınızda sadece boş marş yapmış olursunuz. Bu gibi durumlarda insanların aklına ateşleme sisteminde bir arıza olduğu gelmez. Oysaki motorun benzini ya da yakıtı hiç yakmaması durumunda ilk bakılması gereken yer, ateşleme sistemidir. Bunun için öncelikle bobinden çıkan kabloları kontrol etmeniz ve üzerine bastırarak yerinden çıkmış olma ihtimaline karşı kontrol yapmanız gerekmektedir. Eğer sorun çözülmezse, bobin arızası olup olmadığını anlamanız gerekecektir. Bunun için bazı uygulamalar ve pratik yöntemler bulunmaktadır. İçten yanmalı motorlarda bulunan ateşleme bobini, sıkça arıza yapan bir sistemdir. Aslında bu durumun en büyük nedeni, oldukça pahalı olan bu ürünlerin bozulması durumunda insanların kalitesiz bobinleri kullanmasıdır. Oysaki bir bobin arızası durumunda yolda kalınabileceği için kesinlikle bu ürünlerin en kaliteli olanları kullanılmalıdır. Günümüzde kullanılan bobinler, epoksi reçineli bobinlerdir. Bu bobinler, teknik olarak birincil ve ikincil sargılardan oluşmaktadır. Bu iki sargı da birbirinden ayrı bir şekilde çalışır. Fakat her ne kadar ayrı çalışsa bile aralarında dolaylı bağlantı bulunmaktadır. Birincil ve ikincil sargıların diğer isimleri sekonder ve primer sargılardır. Bobin arızası durumunda genellikle bu iki sargıdan birinde arızalar meydana gelir. Genel olarak, bu sistemler tamir edilmek yerine direkt yenisi ile değiştirilmelidir. Bu şekilde en sağlıklı şekilde onarımınızı tamamlamış olursunuz. Normalde bobinler araçlarda gerilimi 30.000 volta kadar çıkarabilmektedir. Hatta bazı bobinler bu değerin daha da yüksek olmasını sağlayabilmektedir. Fakat genel olarak bu değer 30.000 volttur. Meydana gelen bobin arızası durumlarında istenilen gerilim bu değerlere ulaşamaz. Bu durumda ise bujiler için gerekli olan gerilim sağlanamaz ve ateşleme sistemi görevini yapamaz. Bobin arızası eğer voltajın az olmasına neden oluyorsa, bujilerden bazıları çalışabilir. Fakat bobin arızası, gerilimin 0 olmasına neden olacak kadar büyükse, bujilerin hiçbiri ateşleme yapmaz. Bobin arızasının meydana geldiğini anlayabilmenin bazı pratik yolları vardır. Özellikle sanayide, motor ustaları bu şekilde ateşleme bobininin arızalı olup olmadığını anlayabilmektedir. Bobin Arızası Nasıl Anlaşılır? Bobin arızasını anlamak aslında son derece kolaydır. Bunun için çevrenizdeki birinden küçük bir yardım almanız gerekecektir. Çünkü siz gerekli olan kontrolleri yaparken, size yardım edecek olan kişinin kontağı çevirerek marş yapması gerekecektir. Öncelikle bobin üzerinden çıkan ve bujilere giden kabloyu çıkararak motorun metal kısmına 0,5 mm uzaklıkta tutun. Daha sonra yardımcınıza marş yapmasını söyleyerek motora kıvılcım atıp atmadığını kontrol edin. Eğer kıvılcım oluşursa bobin arızası gibi bir durumun varlığından söz edilemez. Aksi durumda ateşleme bobininin arızalı olduğunu anlayabilirsiniz. Bazen ateşleme bobininden bujilere gelen kabloların içerisindeki hasarlar nedeni ile bobinden gelen gerilim bujilere ulaşamayabilir. Bu durumda, bu sorun bobin arızası gibi düşünülebilir. Bu durumun yanı sıra, bazen bujiler üzerinde meydana gelen oksitlenme durumlarında da bobin arızasına benzer belirtiler ortaya çıkabilir. Bobin Arızası Belirtileri Bobin arızasının belirtileri arasında şunlar bulunmaktadır:
Bu belirtiler, bobin arızasının göstergesi olabileceği gibi başka ateşleme sistemi sorunlarının da belirtisi olabilir. Bu nedenle, bu tür belirtilerle karşılaştığınızda mutlaka bir uzmana başvurmanız gerekmektedir. Bobin Arızası Çözümü Bobin arızasını çözmek için yapılacak işlemler arasında şunlar bulunmaktadır:
Bu işlemler, bobin arızasının nedenini belirlemeye ve sorunu çözmeye yardımcı olacaktır. Ancak, bobin arızası gibi karmaşık ateşleme sistemi sorunları için profesyonel yardım almak her zaman en güvenli ve etkili çözüm olacaktır. |
Azimet
26 Temmuz 2024 CumaBobin arızası yaşadığımı anlamak için motor metaline kıvılcım atıp atmadığını kontrol ettiğimde kıvılcım oluşmadı. Bu durumda bobin arızası mı var? Yardımcımın marş yapmasına rağmen bujiye gerilim ulaşmıyor. Ne yapmalıyım?
Cevap yazAdmin
26 Temmuz 2024 CumaAzimet, anlattığına göre bobin arızası yaşıyor olabilirsin. Eğer motor metaline kıvılcım atıp atmadığını kontrol ettiğinde kıvılcım oluşmuyorsa ve bujiye gerilim ulaşmıyorsa, bobin arızalı olabilir. Bu durumda, öncelikle bobinin elektrik bağlantılarını ve sigortalarını kontrol etmeni öneririm. Eğer bağlantılar ve sigortalar sorunlu değilse, bobinin kendisini değiştirmen gerekebilir. Daha detaylı bir inceleme veya profesyonel bir yardım almak da faydalı olabilir.