Bobin Arızası Nasıl Anlaşılır?
07 Temmuz 2024

Bobin Arızası Nasıl Anlaşılır?


Bobin arızası, aracın motor performansında birtakım belirgin değişikliklerle kendini belli eder. Bobin arızası meydana geldiğinde, motor titreşimli çalışır, rölanti sırasında kendiliğinden stop edebilir, marş yapıldığında motor geç ve zor çalışır. Ayrıca, aracın çekişi düşer ve yakıt sarfiyatı artar.

Bobin Arızasının Belirtileri

Bobin arızasının belirtileri arasında şunlar yer alır:

  • Motorun titremesi ve düzensiz çalışması
  • Aracın rölantide durması
  • Motorun zor çalışması
  • Aracın çekişinin düşmesi
  • Yakıt tüketiminin artması

Ateşleme Bobininin Arızası Nasıl Tespit Edilir?

Ateşleme bobininin arızasını anlamak oldukça kolaydır. Eğer araçta bağımsız elektronik ateşleme sistemi (kablosuz yeni sistem buji) varsa, sırasıyla ateşleme bobininin soketini çıkarıp motorun tepkisine bakılır. Eğer soketi çıkardığınız zaman motorda sarsıntı ve titreşim oluyorsa, o ateşleme bobininin sağlam olduğu anlaşılır. Ancak, soketi çıkardığınızda motorun çalışmasında hiçbir değişiklik veya titreşim olmuyorsa, ateşleme bobini ya da bujinin arızalı olduğu anlaşılır. Bu durumda, kontrol edilen silindirde kıvılcım oluşmadığı için yanma da olmaz.

Kontrol edilen silindirde ateşleme oluşmuyorsa, bujinin ateşleme bobini ya da bujinin arızalı olabileceği düşünülmelidir. Bunu doğrulamak için buji kontrol edilir. Eğer buji sağlam ise, mutlaka ateşleme bobini bozuktur.

Ateşleme Bobinin Arıza Tespiti Nasıl Yapılır?

Soketli, çok bobinli tip ateşleme bobininde, soket pinleri doğru şekilde tespit edilerek multimetre (avometre) ile ohm ölçümü yapılmalıdır. Primer ve sekonder sargıların direnç değerleri okunur ve bu değerler, katalogda bulunan değerlerle karşılaştırılarak arıza kontrolü yapılabilir.

Bobinin Değer Ölçümü:

Direnç (Ohm) ölçümü yapılırken tüm elektrik bağlantıları ve soketler sökülmüş olmalıdır. Devrede elektrik akımı kesilmiş olmalıdır. Uçların kontrolü sırasında, multimetre direnç değeri sonsuz değer gösterirse ya da sesli konumdayken ötmezse, bobin devresinde kopukluk olduğu ve ateşleme bobininin arızalı olduğu anlaşılır.

Ateşleme bobini soket uçları doğru şekilde tespit edilmelidir. Örneğin, 4 pinli bir sokette soldan sağa doğru ilk iki pin eksi uç, üçüncü pin artı uç, dördüncü uç ise sinyal ucu olmalıdır. (Araçların farklı modellerinde değişik uçlar olabilir)

Bobinin Standart Değerleri:

Multimetre yardımıyla ateşleme bobininin direnci ölçüldüğünde, primer devre direnci 0,3-1 ohm arasında, sekonder devre direnci ise 8-15 kilo ohm arasında olmalıdır. Ateşleme bobininin besleme voltajı ise 9-14 volt arasında olmalıdır. Bu standart değerler ışığında bobin değerleri ölçülerek bobin arızası anlaşılabilir.

Bu bilgiler doğrultusunda, aracınızda olası bir bobin arızasının belirtilerini erken fark ederek, gerekli kontrolleri yapabilir ve bir uzmana başvurarak sorunun giderilmesini sağlayabilirsiniz. Böylece aracınızın performansını koruyabilir ve olası daha büyük arızaların önüne geçebilirsiniz.

Sizden Gelen Sorular / Yorumlar

İlk soruyu siz sormak istermisiniz?

Soru Sor / Yorum Yap

şifre

Çok Okunanlar

Haber Bülteni

Popüler İçerik

Buderus Kombi Arıza Kodları

Buderus Kombi Arıza Kodları

Şarj Dinamosu Arızası Nasıl Tamir Edilir?

Şarj Dinamosu Arızası Nasıl Tamir Edilir?

Lg Klima Arıza Kodları Anlamları ve Çözümleri

Lg Klima Arıza Kodları Anlamları ve Çözümleri

Protherm Kombi Arızaları ve Çözümleri

Protherm Kombi Arızaları ve Çözümleri

Fan Müşürü Arızası Nasıl Anlaşılır?

Fan Müşürü Arızası Nasıl Anlaşılır?

Güncel

Phılıps Tv Arıza Notları

Phılıps Tv Arıza Notları

Güncel

Araç Arıza İşaretleri Nelerdir?

Araç Arıza İşaretleri Nelerdir?