{ "title": "Bobin Arızası", "image": "https://www.arizalar.gen.tr/images/bobin-arizasi.jpg", "date": "21.01.2024 18:29:56", "author": "Murat aydogan", "article": [ { "article": "Bobin arızası, birçok zaman başa gelen durumlardan biridir. Özellikle bu sistemin araçlarda motor çalışmasını direk olarak etkilemesi nedeni ile bu problemin meydana gelmesi ile olur olmadık yerlerde yolda kalınabilmektedir. Bobin, Günümüzde kullanılan tüm araçların ateşleme sisteminin önemli bir elemanıdır. Motosikletler de dahil olmak üzre her araçta bulunan bu bobin, almış olduğu 12 voltluk enerjiyi daha yükseklere çıkararak bujilerin kıvılcım çıkarmasını sağlamaktadır. Bu nedenle bobin arızasında bir ya da birkaç buji, işlevini yerine getiremez ve aracın çalışması imkânsız bir hale gelişir. Bobin arızası durumunda genellikle bujilerin tümü çalışmaz. Bu nedenle aracınızda sadece boş marş yapmış olursunuz. Bu gibi durumlarda insanların aklına ateşleme sisteminde bir arıza olduğu gelmez. Oysaki motorun benzini ya da yakıtı hiç yakmaması durumunda ilk bakılması gereken yer, ateşleme sistemidir. Bunun için öncelikle bobinden çıkan kabloları kontrol etmeniz ev üzerine bastırarak yerinden çıkmış olma ihtimaline karşı kontrol yapmış olacaksınız. Eğer sorun çözülmez ise bobin arızası olup olmadığını anlamanız gerekecektir. Bunun için tabi ki bazı uygulamalar ve pratikler bulunmaktadır. İçten yanmalı motorlarda bulunan ateşleme bobini, çok arıza yapan bir sistemdir. Aslında bu durumun en büyük nedeni, oldukça pahalı olan bu ürünlerin bozulması durumunda insanların kalitesiz bobinleri kullanmasıdır. Oysaki bir bobin arızası durumunda yolda kalınabileceği için kesinlikle bu ürünlerin en kaliteli olanları kullanılmalıdır.

Günümüzde kullanılan bobinler, epoksi reçineli bobinlerdir. Bu bobinler ise teknik olarak birincil ve ikincil sargılardan oluşmaktadır. Bu iki salgı da birbirinden ayrı bir şekilde çalışır. Fakat her ne kadar ayrı çalışsa bile aralarında dolaylı bağlantı bulunmaktadır. Birincil ve ikincil sargıların bir diğer ismi sekonder ve primer sargılarıdır. Bobin arızası durumunda genellikle bu iki sargıdan birinde arızalar meydana gelir. Genel olarak bu sistemler tamir edilmek yerine direk yenisi ile değiştirilmelidir. Bu şekilde en sağlıklı şekilde onarımınızı tamamlamış olursunuz. Normalde bobinler araçlarda gerilimin 30000 volta kadar çıkarmaktadır. Hatta bazı bobinler bu değerin daha da yüksek olmasını sağlamaktadır. Fakat genel olarak bu değer 30000 volttur. Meydana gelen bobin arızası durumlarında istenilen gerilim bu değerlere ulaşamamaktadır. Bu durumda ise bujiler için gerekli olan gerilim sağlanamaz ve ateşleme sistemi görevini yapamaz. Bobin arızası eğer voltun az olmasına neden oluyorsa bujilerden bazıları çalışabilir. Fakat bobin arızası, gerilimin 0 olmasına neden olacak kadar büyükse bujilerin hiçbirinde ateşleme olmaz. Bobin arızasının meydana geldiğinin anlayabilmenin bazı pratik yolları vardır. Özellikle sanayide, motor ustaları bu şekilde ateşleme bobininin arızalı olup olmadığını anlayabilmektedir.

Bobin arızası nasıl anlaşılır?

Bobin arızasının anlaşılması aslında son derece kolaydır. Bunun için çevrenizdeki birinden küçük bir yardım almanız gerekecektir. Çünkü siz gerekli olan kontrolleri yaparken, size yardım edecek olan kişinin kontağı çevirerek marş yapması gerekecektir. Öncelikle bobin üzerinden çıkan ve bujilere gide nana kabloyu çıkararak motorun metal kısmına 0,5 mm uzaklıkta tutun. Daha sonra yardımcınıza marş yapmasını söyleyerek motora kıvılcım atıp atmadığını kontrol edin. Eğer kıvılcım oluşursa bobin arızası gibi bir durumun varlığından söz edilemez. Aksi durumda ateşleme bobininin arızalı olduğunu anlayabilirsiniz. Bazen ateşleme bobininden bujilere gelen kabloların içerisindeki hasarlar nedeni ile bobinden gelen gerilim bujilere ulaşamayabilir. Bu durumda bu sorun, bobin arızası gibi düşünülebilir. Bu durumun yanı sıra bazen bujiler üzerinde meydana gelen oksitlenme durumlarında da bobin arızasına benzer belirtiler ortaya çıkabilir.
" } ] }