{ "title": "Bobin Arızası Nasıl Anlaşılır", "image": "https://www.arizalar.gen.tr/images/Bobin-Arizasi-Nasil-Anlasilir-89.png", "date": "21.01.2024 17:27:19", "author": "irfan özen", "article": [ { "article": "Bobin Arızası Nasıl Anlaşılır, bobin arıza yaptığında motor titreşimli çalışır, rölanti halindeyken, kendiliğinden stop eder, marş yapıldığı zaman motor geç ve zor çalışır, arabanın çekişi düşer, yakıt sarfiyatı artar.

Peki, bobin arızası nasıl anlaşılır?

Ateşleme bobininin arızasını anlamak çok zor değildir, eğer araçta bağımsız elektronik ateşleme sistemi varsa, (Yani kablosu olmayan yeni sistem buji varsa), sırası ile ateşleme bobininin soketini çıkarıp, motorun tepkisine bakılır. Soketi çıkardığınız zaman motorda sarsıntı, titreşim yapıyorsa, o ateşleme bobininin sağlam olduğu anlaşılır. Soketi çıkardığınızda motorun çalışmasında hiçbir değişiklik veya hiçbir titreşim olmuyorsa, ateşleme bobini ya da bujinin arızalı olduğu anlaşılır, o silindirde kıvılcım oluşmadığı için yanma da olmaz. Kontrol edilen silindirde ateşleme oluşmuyorsa o bujinin ateşleme bobini yahut buji arızalı olabilir, bundan emin olmak için bujiyi kontrol edilir, buji şayet sağlamsa, mutlaka ateşleme bobini bozuktur.

Ateşleme Bobinin Arıza Tespiti Nasıl Yapılır?

Soketli, çok bobinli tip ateşleme bobini; Ateşleme bobininin soket pinleri doğru şekilde tespit edilerek multimetre ile (Avometre), ohm ölçümü skalasına ayarlayıp, direnç değerleri ölçülmelidir. Primer ve sekonder sargıların direnç değerleri okunur ve bu değerler katalogda bulunan değerler ile karşılaştırılıp arıza kontrolü yapılabilir.

Bobinin Değer Ölçümü: Direnç (Ohm) ölçümü yapılırken tüm elektrik bağlantıları ve soketler sökülmüş bulunmalıdır. Devrede elektrik akımı kesilmiş olmalıdır.

Uçların kontrolü sırasında, multimetre direnç değeri sonsuz değer gösterirse ya da sesli konumda iken ötmezse, bobin devresinde kopukluk olduğu ve o ateşleme bobini arızalı olduğu anlaşılır.

Ateşleme bobini soket uçları doğru şekilde tespit edilmelidir. Mesela, 4 pinli ise soldan sağa doğru ilk iki pin ucu–eksi uç, 3. Pin artı+uç, 4. Uç ise sinyal ucu olmalıdır. (Araçların farklı modellerinde değişik uçlar olabilir)

Bobinin Standart Değerleri: Multimetre yardımıyla ateşleme bobininin direnci ölçüldüğü zaman; primer devre direnci 0,3-1 ohm arasında normal olarak, sekonder devre direnci ise 8-15 kilo ohm arasında olması normal değer olarak kabul edilir. Ateşleme bobininin besleme voltajı ise 9-14 volt arasında olur. Burada verilen standart değerler ışığında bobin değerleri ölçümü yapılarak, bobin arızası anlaşılabilir
" } ] }