{ "title": "Akü Arızaları", "image": "https://www.arizalar.gen.tr/images/aku-arizalari.jpg", "date": "19.01.2024 15:40:08", "author": "aysel koçer", "article": [ { "article": "Akü arızaları, ile ilgili bilgiler paylaşmadan önce aküyü anlatalım. Akü araca hareket anında gerekli olan enerjiyi sağlayan parçadır. Aracın en hayati parçalarından birisidir. Akülü oluşabilecek arızalar sonucunda araç çalışma özelliğini kaybeder. Aracın çalışmaması durumunda araçta elektriksel sistemlerle alakalı arızalar meydana gelir. Akü arızaları genel olarak ikiye ayrılır. Birinci arıza fabrikasyon üretim kaynaklı akü arızası, ikincisi ise kullanıcı araç kaynaklı arızalardır. Şimdi sırasıyla bunlardan bahsedelim.

Akü arızaları fabrikasyon kaynaklı arızalar

Araç kullanmaya başladıktan kısa bir süre sonra açığa çıkan arızadır. Marş anındaki voltajın düşündüğünden dolayı arıza verilerek; aracı çalışmaz hale gelir. Böylece akü araca gidecek olan elektrik miktarını karşılayamaz. B durumlarda ise akü arızaları gerçekleşmiş olur. Hiç vakit kaybetmeden araç serviste gönderilerek; düzeltilme işlemi gerçekleştirilir.

Akü arızaları kullanıcı kaynaklı arızalar

Kullanıcı kaynaklı akü arızaları genellikle sülfatlaşma ve aşırı şarj kaynaklı olarak arıza gösterir. Her iki arıza durumunda araç için yeterli maaş akımı sağlayamadığı zaman, araçta sülfatlaşma meydana gelir. Sülfatlaşma konumunda redresör şarj yapılmadan araç üzerinde kullanıma devam edilmesi durumunda şarj arızası meydana gelir. Kullanıcı araç kaynaklı olan arızalarda bazı nedenleri sebep olabilir. Bunlardan bazıları şöyledir:
Akü arızası nasıl anlaşılır

Araçta bulunan arıza durumunu anlamak için önce kontak anahtarını çevrildiği zaman marş sesi gelip gelmediğine bakılmalıdır. Mars sesi var da araç çalışmıyor ise ateşleme elemanlarında arıza olabilir. Ayrıca araç yakıt sisteminde bir arıza sebebiyle araç çalışmıyor ya da marş motoru veya Roland dişlilerinde aşınma meydana gelmiştir olabilir. Ancak araçta marş sesi gelmiyor; araç çalışmıyor ise fabrikasyon bir arızaya olabilir. Marş motoru arızası gibi sistemi bağlantı tablolarında aşınma, kutup başı kablolarının yerinden çıkması, şase kablosunun temassızlığı, kontak arızası, akünün deşarj konumunda olması gibi sebeplerle akünün çalışmamasına sebepleri arasında yer alır. Arıza durumunda akünün gerekli servisler tarafından yapılması aracın sağlığı için oldukça önemlidir. Bu inceleme öncesinde bazı noktalara dikkat edip problemi düzeltme durumu olabilirse, düzeltilmelidir. Ancak arızayı yetkili servislerin düzeltmesi her zaman için daha sağlıklı olacaktır.

Aküde bulunanların arızaları test etmek için görsel olarak; aküye bakarak kontrol etmek gerekir. El feneri yardımı ile akünün üzerinde deformasyonlar, akü kapağında yapışma ya da çatlama gibi sebeplerden dolayı arıza kontrollü yapılması gerekir. Sonrasında ise kutuda yani akünün kutup başlarındaki durumu kontrol edilir. Deformasyon ya da erime gibi sebeplerden dolayı müdahale edilmesi gerekebilir. Artı kutup başı özellikle kontrol edilmelidir. Akünün kutup başlarında bulunan şişme gibi sebeplerden dolayı akü arızası olmuş olabilir. Bu sebep ile uzun süre bu konumda beklerlerse korozyon denilen akü kutup başı sülfatlaşma durumuna geçer. Kapalı akü sistemlerinde farklı olarak, açık sistem akülerde farklı düzey arıza oluşur. Akü yüzeyinin kontrolünden sonra mutlaka kutup noktalarında hasar olup olmadığını bakılmalıdır. Zaman içerisinde oluşabilecek sarsıntılar sebebiyle aküye zarar veren hasarlar oluşabilir. Bunlar kırık ve çatlamalar gibi sebepler ile akü elektrik arıza verebilir. Araca istenilen kapasitede elektrik gelmediği durumlarda, akünün bakıma götürülmesinde fayda vardır. Akünün uzun ömürlü kullanılması isteniliyor ise belirli periyotlarda aracında, akünün de bakımının yaptırılmasında fayda vardır. Aksi takdirde araç içerisinde ve akü içerisinde arızalar meydana gelir. Aksi taktirde aracın sağlıklı kullanılmasına engel olur.
" } ] }