Dizel araçlarda turbo arızası, anlamak için öncelikle turbonun ne olduğunu anlamamız gerekiyor. Böylelikle aracımızda turbo arızası olup olmadığını anlayabiliriz. Markadan markaya değişmekle birlikte turbo, çalışması için gerekli olan hareketi egzoz gazlarının paneli döndürmesi ile sağlar. Hareket için gerekli iki sistem vardır. Bir tanesi turbo motorun egzoz emme kısmının doğrudan egzoz manifolduna bağlanmasıdır.
Diğeri ise bir metal hortum aracılığı ile egzoz maniforduna bağlanmasıdır. Bu şekilde turboyu çalıştırmak için fazladan güç harcanmaz. Bununla birlikte de turbonun veriminin yüksek olması için egzoz gazının da yüksek miktarda olması gerekecektir. Egzoz gaz miktarının yüksek olması ancak yüksek devirde mümkün olabilecek bir durumdur. Turbonun belli bir devir üzerinde etkisinin hissedilmesi işte bu sebepledir. Direk olarak motordan alınan güç turbonun hareketi için gereklidir. Güç motordan alındığından dolayı aracın gücünden bir miktar almış oluruz. Sonrasında turbo etkisiyle bu güç yerine konulmuş olur. Turboda sıkıştırılan hava ısındığı için soğutulması gerekir. Soğuk hava sıcak havayla kıyaslandığında daha fazla yoğunluğa sahiptir. Bu nedenle de daha fazla oksijen içerir. Oksijenin daha çok olması daha fazla yanma ve bu sebeple daha fazla itme sağlar. Turbo için gereken sıcak havanın soğutulması için gereken soğutma işlemi yapan cihaza 'Intercooler' adı verilir. Özel uygulamalar haricinde araçlardaki turbolar motorun özelliğine bağlı olarak 1500-3500 devir arasında ulaşır.
Dizel araçlarda turbo arızası nasıl anlaşılır
Aracın çekişinde ciddi anlamda bir düşme yaşanıyorsa, bu durum turbonun arızalandığını gösterebilir. Turbonun bozuk olması araca herhangi bir zarar vermez. Yani aracınızı kullanmaya devam etmekte herhangi bir sakınca yoktur. Turbonun bozulması turbonun getireceği ekstra güçten yararlanmayı engeller, bu da motor hacmi düşük olan arabalarda dik yokuşları aracın çıkmasını zor hale getirir.
Araç egzozundan maviye yakın renkte duman atmaya başlar. Bu araçta yağ kaçaklarına işaret eder. Motorda yağ eksilmesine neden olur. Motor yağ basıncının düşmesine sebep olduğundan dolayı önemli arızalardan biridir ve hemen çözümlenmesi gerekir.
Kontrolsüz basınç hareketleri, gaz verme sırasında ani kesiklikler oluyorsa, arıza ortaya çıkmış olabilir.
Aşırı gürültülü çalışma, gaza basılması ile normalden çok daha fazla pedal sesi ve vınlama duyuluyorsa bu arıza oluşmuş olabilir.
Aşırı ısınma durumunda turbo salyangozunun içerisinde gaz sıkışması meydana gelir. Araçta güç kaybı yaşanır.
Turbo milinin kırılması, turbo yağlamasının az olmasından kaynaklanır. Turboya yağı getiren hortumun tıkanması ile turbo kuru kalır ve böylece aşınmadan dolayı fazla ısınarak milin aşınmasına ve sonrasında kırılmasına sebep olur. Egzoz gazında yoğunluk ve maviye dönük renk ile anlaşılır.
Turboyu yağsız bırakmamak çok önemlidir çünkü bu durum turboya zarar verir. Motor durdurulmadan önce yaklaşık 10 saniye kadar beklemek yararlı olacaktır. Bu süre zarfında turbo normal devre dönecek ve yeterli yağlanma sağlanmış olacaktır.
19.01.2024 08:24:26
Dizel Araçlarda Turbo Arızası ile ilgili bu madde bir taslaktır. Madde içeriğini geliştirerek Herkese açık dizin kaynağımıza katkıda bulunabilirsiniz.
Benim bir vw transporter aracım var ve turbo devreye grdikten hemen sora silkelemeler başlıyor ayrıca turbodan farklı bir ses geliyor.Bu durumun kesin olarak ttubo arızassı olduğunu billiyorum ama neden böyle bir arıza oluştu ne yapılmalı ve ne kadar bir ücret gerekkir gibi sorunlara cevap arıyorum başına gelen var mıdır? Sanat . 01.11.2018 11:04:13
Sitede yer alan haber ve içeriklerin tüm hakları saklıdır ve buradaki bilgiler sadece bilgilendirme amaçlı olup, kullanımına, uygulanmasına, satın alınmasına, delil gösterilmesine veya tavsiye edilmesine aracılık etmez. Sitemizdeki bilgiler, hiç bir zaman kesin bilgi kaynağı olmayıp, kullanıcılar tarafından eklenmiştir veya yorumlanmıştır. Buradaki bilgiler sitemizin asıl görüşlerini içermeyebileceği gibi hiçbir taahhüt ve tavsiye yerine de geçmez.
Ocak - 2024